Xunantunich, Barton Creek Cave & Guatemala

Na een paar dagen San Ignacio zijn we weer wat stempels rijker in onze paspoorten en zitten we nu in El Remate, Guatemala.

Afgelopen dagen hebben we niet stil gezeten. Zo zijn we zaterdag met de lokale bus naar Xunantunich geweest, erg mooie omgeving met enkele Maya tempels. Eerst moesten we met een handpondje naar de overkant gebracht worden en vervolgens nog zo’n anderhalve kilometer lopen. De man van de veerpond vertelde ons dat we vooral op het pad moesten blijven. Er zouden nl. (giftige) slangen zitten. Gelukkig lagen ze lekker te slapen toen wij daar waren 😉

Het was daar erg stil en ook vrij rustig met toeristen, pas nadat wij gingen kwamen de busjes eraan. Klaas is naar de top geklommen van El Castillo, de 40 meter hoge tempel. Van daaruit keek je over de bomen heen en zag je ver over de toppen van het oerwoud.

Toen we terug kwamen hebben we ons getrakteerd op een lekkere lunch. Ze houden hier trouwens van grote porties. Eten smaakt tot nu toe allemaal erg lekker. ‘s Middags hielden we een siësta. Dit iseen verplicht ding in verband met de temperaturen.

Gisterochtend werden we opgehaald door Olando voor een kanotocht door de grotten, de Barton Creek Cave. Voordat we bij de grotten aankwamen moesten we eerst met onze 4-wheeldrive door een riviertje rijden. De grotten waren heel bijzonder om zo doorheen te varen. Vooral de enorme stilte is heel apart. En natuurlijk de stalactieten en stalagmieten zien er heel mooi uit. Net kunstwerken. Ook de ontzettend hoge en grote ruimtes in zo’n grot zijn heel erg mooi. En toen we de lamp uitdeden om de ogen aan de donkerte te laten wennen, zagen we…….. helemaal NIX.

Olando had gezorgd voor een vroege lunch, tortilla’s met kip en wat groente, erg lekker! ‘s Middags was het wederom tijd voor een siësta ☺

Vanochtend hebben we ons gewaagd aan de gevaarlijke oversteek van Belize naar Guatemala. En wat voor oversteek. Aan de ene kant van de grens een heel gevaarlijke uitziende vrouw die zonder te vragen een stempel in onze paspoorten drukte. En aan de andere kant, 20 meter verder, een nog gevaarlijker man die ook zomaar wat stempels maakte in onze mooie paspoorten. NOT dus. Voor een echt goede weergave komen we toch niet verder dan……paspoorten laten zien en stempels erin laten zettendoor vriendelijke douaniers. Raar toch hoe je vanuit een Europese kijk, dingen in je gedachten hebt. Daarna een taxi genomen naar El Renate, een hotel dichtbij Tikal, het doel van deze trip. De taxichauffeur gaf aan dat deze trip 50 dollar ging kosten, een prima prijs dachten we… Bij aankomst vroeg hij ineens het dubbele. Hij bedoelde nl. 50$ per persoon… bleek dus veel te duur te zijn maar ja, weet alles maar… Na een taxirit van twee uren kwamen we aan in El Remare.

Nu zitten we in een paradijs hotel aan de rand van het meer. Het is hier heel rustig met veel dieregeluiden en een beetje rare hoteleigenaar. Maar daar hebben we geen last van hoor, we zitten tenslotte maar 1 nacht hier. We hebben net een boottochtje achter de rug, die over het meer door riviertjes ging. Vooral wij, als echte vogel kenners, zagen de raarste vogels. De namen zijn ons even ontvlogen, maar zij schenen erg de moeite waard te zijn, zo verzekerde ons de Amerikaanse reisleider. Een gezellige praatgraage man.

Zo meteen gaan we even een hapje eten hier in het hotel, want we moeten morgenvroeg extreem vroeg opstaan voor de excursie naar Tikal. Om half vier, jaaaa, om half vier worden we opgehaald. Vakantie noemen ze dat…

Liefs, Klaas & Diane

9 thoughts on “Xunantunich, Barton Creek Cave & Guatemala

1. Diane en Klaas.

Dit noeme wij werk-vakantie. Vroeg op en laat naar bed,
    De namen van de vogels horen wij later nog wel, geniet nu maar van de ongeving en de natuur. Het is tenslotte vakantie.
    Net als Ome Wiel geniet van de rust ( Golf )
    Groetjes van
    Ome wiel en Tante Annie

2. Haa Diane & Klaas

Het ziet er mooi eruit..Ach het is vakantie… dan kun je wel eens vroeg op staan, toch?? 😉 Dan hebben jullie ook nog iets aan jullie dag… en het is tenslotte vakantie 🙂

Geniet er nog heerlijk van, en ik hoor na jullie vakantie nog meer verhalen 🙂

Liefs xx Kim

3. Hallo Klaas en Diane,

Wat is het leuk om jullie vakantieavonturen ook een beetje mee te kunnen maken!
    Het lijkt me heerlijk daar!
    Ik hoop dat er nog meer van deze leuke berichtjes komen.
    In ieder geval nog een hele fijne vakantie!

4. Hoi Diane en Klaas,

Zo te lezen genieten jullie van al dat moois.
    Van daar die siësta’s, niet door het weer maar voor het vroege opstaan

5. Hoi Diane en Klaas,

Van daar die siësta’s, niet door het weer maar voor het vroege opstaan 😉
    Geniet ervan!

Liefs Yvonne

6. Hoi Diane en Klaas,

Zo te lezen genieten jullie van alles wat jullie daar zien.
    Vandaar die siësta’s,
    Die zijn niet voor de warmte maar voor het vroege opstaan

7. Hallo Diane en Klaas,
    Hoe is het daar in het verre westen? Ik neem aan alles goed,we hebben jullie verhaal gelezen wel erg spannend met die slangen maar goed dat die sliepen.
    Ik weet niet of ik daar wel zou lopen ik moet er niets van hebben.
    Het zijn leuke foto’s die jullie gemaakt hebben,ik zou zeggen geniet er maar van want hier regent het maar het is niet koud en voorlopig nog geen winter.Heel veel groetjes liefs Mam en Pap.

8. Jongens,wat maak jullie weer wat mee geweldig het reisverslag is prachtig wij genieten ,liefs pa,piet en ma,rie

9. Ha Diane en Klaas.

Wij genieten mee van jullie reisverslagen.
    Weer een bijzondere reis hè.